כיתת אמן: אגניישקה שמוצ'ינסקה

סינמטק תל אביב, סינמטק 2
26.6.2023, 16:30

כיתת אמן: אגניישקה שמוצ'ינסקה

סינמטק תל אביב, סינמטק 2
26.6.2023, 16:30

פנטזיה ואימה ככלי לביטוי אישי - על הקולנוע של אגניישקה שמוצ'ינסקה

אגניישקה פרצה לתודעה עם סרט הבכורה שלה, "פיתיון", שהוקרן באינספור פסטיבלים, זכה בפרס לייחודיות אומנות בפסטיבל סאנדנס ונקנה להפצה ביתית בידי קריטריון. הסרט לוקח את בסיס הסיפור של בת הים הקטנה ומעתיק אותו לפולין של שנות ה-80, ולתוך מסגרת מחזמר. הסרט הדגיש את קולה הקולנועי הייחודי, המשלב ז'אנרים (פנטזיה, אימה, מיוזיקל) לתוך סיפורים היסטוריים וצבעוניים. היא משתמשת בבסיס הזה כדי לספר סיפורים על בדידות, זהות, תשוקה דרך נקודת מבט של דמויות נשיות. עם הגישה יוצאת הדופן שלה לקולנוע, היא ביססה את עצמה כאחת מהיוצרות הרעננות ומיוחדות, של הקולנוע הפולני והעולמי.

אגניישקה למדה בבית הספר לקולנוע על שם קישלובסקי בקטוביץ. אחרי ההצלחה של פיתיון, ביימה את סרטה השני "פוגה" (2018). סרטה השלישי והחדש, "התאומות האילמות" (2022) הוקרן במסגרת מבט מסויים בפסטיבל קאן האחרון, ונקנה להפצה בידי יוניברסל.

הגעתה של אגניישקה לפסטיבל היא בשיתוף עם פסטיבל זום הפולני - תוכנית שנתית לקידום מיטב הקולנוע הפולני העכשווי והקלאסי. בדרך כלל, התוכנית כוללת שמונה כותרים: חמישה או שישה הסרטים המעניינים ביותר של העונה החולפת ושתיים או שלוש קלאסיקות של הקולנוע הפולני. האירוע מאורגן על ידי מכון אדם מיצקביץ' והמכון הפולני בתל אביב בשיתוף רשת בתי הקולנוע של הסינמטק. המהדורה הראשונה של הפסטיבל התקיימה ב-2019.

את כיתת האומן תנחה עילית זקצר